Una universitat compromesa amb els drets laborals

13. Sobre les condicions de treball a la UAB.


  • Les relacions laborals dins de la UAB es basaran en la negociació col·lectiva, els Convenis i els acords signats
  • El punt de partida per a la negociació de nous acords i convenis serà sempre a partir de la millora de les condicions socials, laborals i salarials actuals
  • El nou equip es manifestarà expressament en contra de qualsevol mena de retallades. A tal efecte:
    • Es cercarà la formula per acomplir la legislació de la manera més favorable als interessos dels treballadors
    • Es cercarà formules imaginatives per refusar les retallades que es pateixen en el conjunt de les plantilles
    • Es farà declaració pública i contundent del desacord polític amb aquestes mesures i amb qui les imposi.
    • Es col·laborarà i participarà directament i personal amb les mobilitzacions dels treballadors per fer front a aquestes mesures
  • Es treballarà, de forma participativa amb els treballadors, per a millorar els processos productius i evitar desigualtats en les càrregues laborals. De la mateixa manera es cercaran, participativament, formules que millorin la relació esforç-productivitat.


13.1 Personal docent i investigador (PDI)

a.Revisar i definir de nou el model de càlcul de la dedicació laboral de tot el PDI de la UAB, inclòs el còmput de l’esforç docent. Aquest model, que ha de servir per a poder definir d’una manera transparent la plantilla teòrica de les diferents unitats de la UAB, ha de ser negociat en primera instància amb els òrgans de representació dels i les treballadores, seguint la legislació laboral vigent. Entre les variables a considerar hi ha d’haver: la dispersió horària dins de la jornada laboral, la diversitat d’assignatures impartides i una ponderació a l’alça en la dedicació docent en assignatures que s’imparteixin per primera vegada (o amb una antiguitat inferior a dos cursos).Com a pas inicial d’aquest procés, es restablirà immediatament el màxim de 560 hores anuals de càrrega docent en lloc de les 660 hores establertes recentment.

b. Elaboració d'un model de dedicació docent integrant des del primer moment els òrgans de representació sindical i, s'hi n'hi ha, assemblees de professorat. En el model es reconeixerà el sobreesforç que implica la docència d'assignatures amb continguts diferenciats i la preparació extra d'assignatures durant els dos primers anys de la seva docència.

c.Es promourà una oposició clara a la utilització d’hores extres per a cobrir necessitats docents dels departaments. Aquestes necessitats s’han de cobrir amb noves contractacions, amb increments de la dedicació de contractes a temps parcials o, eventualment, millorant la categoria de determinats contractes. L’ús d’hores extres pot sobrecarregar els segments més precaris de la plantilla i limitar les seves possibilitats d’acreditació. A més, és una mesura insolidària que limita les possibilitats d’ocupació i d’ingrés de joves a la carrera acadèmica.

d.S’exigirà un pla de regularització de la plantilla del PDI, eliminant pràctiques contractuals actualment fora del marc legal vigent, com ha estat el cas de part del professorat associat. Aquesta regularització s’ha d’efectuar considerant l’antiguitat dels i les treballadores afectades, els greuges que han patit en ser objecte d’una contractació inadequada i reconeixent la seva aportació al funcionament de la UAB.

e.Cercar formes d’eliminació progressiva de la precarietat cercant reconvertir els contractes de substitució a places estructurals i generar “pulls” de recursos docents en les diferents unitats a fi de cobrir les substitucions i baixes. En àrees de coneixement extenses o departaments homogenis, aquesta és una possibilitat totalment viable, si hi ha una autèntica voluntat política. Promoure l'assimilació de professorat jove sobradament preparat (amb tesis doctorals, estades de formació a l’estranger i treballs publicats).

f.Creació de pulls de professorat a fi d'avançar cap a l'erradicació dels contractes de substitució, assumint que les reduccions docents i baixes són relativament previsibles al llarg del temps. Això comportarà:
  • Passar a estructurals una part molt important dels actuals recursos provisionals
  • En condicions normals, la dedicació docents dels diferents professors/es se situarà per sota dels valors màxims, fruit de la incorporació d'aquest "pull" docent.

g.Respecte escrupolós de la tipificació legal de la figura del professor associat, cercant la reconversió dels contractes d'associat, en cas que encara n'hi hagi, que no s'hi ajustin a altres figures. Es defensarà, en la mesa d'universitats, que aquest sigui un procés general a totes les universitats públiques que encara arrosseguin aquesta irregularitat.

h.Garantir que es mantenen les places de lector que, cal no oblidar, són recursos estructurals. Així, totes aquestes places es reconvertiran a places permanents un cop esgotats els 5 anys de contracte o, eventualment, amb anterioritat si la persona que l'ocupa té acreditació per accedir a una plaça majoritzada. En aquest sentit, es rebutja frontalment el nou Pla Serra Hunter de la Generalitat que suposa la pèrdua d'una part d'aquestes places estructurals.

i.De cara a l'accés a places, es reconeixeran tant les acreditacions AQU com ANECA, aquestes darreres també per a les places de "contractat doctor".

j.Definir una política clara referent a la figura de l’”investigador/a postdoctoral” abans de començar a fer-ne un ús generalitzat, com succeeix en algunes unitats. No fer-ho comportarà generar una nova bossa de precarietat i d’inestabilitat laboral a la UAB difícil de resoldre a mig termini. Aquesta figura s’ha d’emprar únicament en situacions excepcionals i de curta durada i cal evitar que esdevingui una opció per a cobrir places durant períodes superiors als dos anys.

k.Definir reglaments i mecanismes de promoció laboral, començant per aquelles figures amb contractes temporals amb la finalitat de cercar una estabilització de la plantilla. Cal eliminar la doble avaluació que suposa la coexistència d’acreditacions múltiples i concursos. Cal definir criteris clars i transparents de promoció i coherents amb la tasca a realitzar.

l.Professorat lector i investigador “Ramon y Cajal”: compromís d’incorporació fixa al final del seu contracte de tots els/les qui hagin aconseguit l’acreditació en el seu període de temps; i acceptació de totes les acreditacions, tant les de l'AQU com les de l'ANECA en el procés que ha de portar a la convocatòria del concurs de la plaça. Així mateix aquell professorat lector que, davant la falta d'obertura del concurs, hagi passat a una situació contractual nova, se li mantindran les retribucions i complements propis de la seva acreditació, en una situació que es normalitzarà amb efectes immediats.

m. Tot i que escapa de la competència exclusiva de la UAB, s’ha de pressionar per a una major valoració de l’experiència docent en alguns processos d’avaluació, especialment si s’adrecen a places de caràcter docent.

n.Es buscarà un equilibri en la formació que oferirà la universitat i també en la recerca entre el que correspon a l'elaboració i la difusió dels sabers crítics i el que pertoca als sabers i habilitats operatives, entre les competències generals i les competències professionalitzadores.

o.Es mirarà d’impulsar criteris d’assignació dels recursos públics que promoguin la diversitat de la recerca i que protegeixin la qualitat i la pluralitat de la formació oferta per les universitats.

p.Garantir el compliment de les resolucions del Claustre General de la UAB del 16/12/2010, com la que estableix l’anul•lació de la retallada del 5%  del sou del PIF, de tal manera que l’import percebut en concepte de nòmina torni a ser el de maig de 2010, i que es reintegri amb efectes retroactius la quantitat sostreta des del mes de juny de 2010. El Reial Decret-llei 8/2010 de 20 de maig no afecta les subvencions a les quals estan associades els sous del PIF. En altres centres i universitats públics no s’ha aplicat aquesta retallada, que, a més, no suposa cap estalvi per a la UAB.

q.Avançar cap a la supressió de l’aplicació de la taxa de serveis específics i suport a l’aprenentatge al personal investigador en formació (PIF), tenint  en compte a aquest respecte el que disposa l’article 10.g del Reial Decret 1791/2010, de 30 de desembre, pel qual s’aprova l’Estatut de l’Estudiant Universitari, i donada la inadequació jurídica de l’aplicació d’aquesta taxa al PIF, que ha quedat palesa amb l’adopció de l’Acord 28/2011, de 8 de juliol, de la Comissió Econòmica del Consell Social pel qual “la UAB assumeix el cost del preu en concepte de serveis específics i de suport a l’aprenentatge al personal investigador en formació aplicable al curs 2011-2012”.

r.Les convocatòries d’ajuts predoctorals (FPI, FPU, FI) especifiquen explícitament que aquests serveis hauran de ser facilitats pel centre o universitat  d’adscripció sense cap mena de cost per al beneficiari de l’ajut. Els serveis que es financen a través d’aquesta xarxa, com per exemple la subscripció a revistes electròniques, són eines d’ús habitual per part de tot el PDI; no obstant això només s’exigeix un pagament relacionat amb aquest concepte al PIF.

s.Per a resoldre el dèficit de la UAB així com evitar les retallades imposades per la Generalitat i l’Estat sense que afecti els drets dels i les treballadores ni el preu de la docència oficial, plantegem una universitat econòmicament viable i transparent.

t.Aquesta política de professorat suposarà un significatiu increment en la despesa de Capítol I. La Universitat Autònoma de Barcelona farà ús de la seva autonomia universitària, que defensarà si s'escau a les instàncies legals oportunes, de cara a la configuració del seu pressupost on, previsiblement, aquest apartat superarà el 90% de les aportacions de la Generalitat. Vegeu l'apartat d'economia per a la descripció de la procedència d'aquests ingressos extres.

u.Homogeneïtzar els criteris de reduccions docents al professorat a temps complert, fen-los comuns per a tota la Universitat i subjectes a uns CRITERIS ÈTICS en el marc de la funció de la Universitat com a proveïdora de serveis públics. Motivació: acabar amb la situació actual en la que els departaments tenen, de facto, capacitat per establir de manera discrecional reduccions de forma molt heterogènia i evitar situacions com les produïdes en determinats departaments en les que, d’acord a la informació disponible, s’han arribat a donar reduccions en funció de l’import del cànon generat per convenis. Dignificar i revalorar la docència reglada com a servei públic. Aquesta va ser una esmena aprovada en el Claustre del 16-XII-2010.

13.2 Personal d’administració i serveis (PAS)

Una universitat amb uns serveis de qualitat, amb un PAS de qualitat, amb unes condicions de treball de qualitat: perquè la qualitat dels serveis és directament proporcional a la qualitat laboral dels seus treballadors.

a.Les condicions socials i laborals del PAS seran iguals per laborals i funcionaris i es basaran en les normatives més favorables als interessos dels treballadors.

b.Hi haurà un compromís per aconseguir les mateixes condicions retributives per laborals i funcionaris.

c.Desapareixerà el concepte diferencial "capítol VI". Tots el PAS laboral estarà lligat a la normativa de conveni al marge de l'origen de les partides pressupostàries des d'on es financia el seu salari.
d.Es mantindran els llocs de treball, vetllant especialment pel capítol VI (veure punt específic més a baix) per la seva fragilitat. També hi haurà especial atenció al manteniment quantitatiu i qualitatiu de l'interinatge, i s’aplicaran les mesures necessàries conduents a la seva estabilització, en particular la bossa d’auxiliars administratius interins.

e.Es promourà un nou acord d’estabilització del capítol VI que, per una banda, converteixi en personal fix els contractes d'obra i servei en els terminis de llei (3 anys) i per l'altre acabi amb els processos de selecció al marge del conveni.

f.Hi haurà una especial vigilància en l'acompliment d'acords i normatives en els processos de selecció, amb una aposta decidida per la transparència.

g.Es farà una renovació de l'actual gerència, vicegerència de Recursos Humans i cap de personal per un equip humà que basi les relacions laborals en les bases ideològiques d'aquest programa.

h.Desapareixeran els sous fora conveni: els sous màxims seran els que venen definits en el conveni i no hi hauran "sous especials" per alts càrrecs.

i.Es reconvertiran les places de lliure designació en places de confiança: acabat l’encàrrec de gestió es retornà al destí anterior sense consolidació dels sous "d'alt càrrec".

j.Desapareixeran els "càrrecs amb motxilla", els "cementiris d'elefants" i la consolidació salarial "d'alt càrrec" en acabar les tasques d'alta gestió o direcció política.

k.Desapareixeran els "incentius" dels alts càrrecs. Ens comprometem a publicitar els incentius pagats en els últims anys, i intentarem recuperar els pagats als responsables corresponents de l'actual dèficit de la UAB.

l.Compromís de respectar els horaris vigents, tot respectant la conciliació de la vida laboral amb la vida personal.

13.3 Personal Capítol VI

Una de les problemàtiques principals que pateix aquest col·lectiu (el 26,32% del PAS) és l'alta precarietat laboral que el caracteritza, entre altres qüestions, per l'incompliment dels acords d'estabilització, les situacions de discriminació en relació als drets de la resta del col·lectiu laboral, la manca de definició de les tasques realitzades, la infravaloració de la majoria de perfils laborals per les tasques que es realitzen. A més de la impossibilitat d'optar als concursos interns de promoció i de la manca de reconeixement de membres del col·lectiu PDI, en els casos que realitzin tasques investigadores.

a.Es definiran de manera clara les funcions del contracte de treball, per poder-les exercir amb professionalitat i assumir-les amb la conseqüent responsabilitat.
b.S'equipararan els drets del personal de Capítol VI inferior a tres anys a la resta de personal de l'estament corresponent (PAS o PDI) i s'adequaran de les categories laborals dels contractes a les tasques a realitzar.

c.Es reconeixerà l’experiència professional per a poder presentar-se a concursos interns a partir del primer any, en el cas dels qui estan fent carrera de PAS; i el reconeixement com a personal investigador i la valoració d'aquesta via com a un camí d'accés a la carrera acadèmica, per als qui estan fent carrera de PDI.

13.4. Beneficiaris i beneficiàries d’ajuts de col·laboració i els Treballs Campus

Compromisos que assumeix la candidatura en relació a la seva problemàtica:

a.El compromís per escrit, i signat per la persona que s’escaigui, per als actuals beneficiaris de la devolució dels preus públics dels crèdits matriculats per primera vegada.

b.El compromís de mantenir, com a mínim, les mateixes condicions que tenen els beneficiaris d’ajuts de col·laboració d’aquest curs 2011-12 per a properes convocatòries.

c.La creació d’un programa real de beques d’estudi o beques-salari per raó de renda i d’excel·lència que garanteixin l’accés a la universitat a qualsevol estatus socioeconòmic, i d’ajuts de col·laboració que no suposin ni la precarització dels estudiants que hi opten (alta a la SS, retribució digna, conciliació amb l’horari de classes), ni el cobriment encobert de llocs de treball de PAS i PDI com darrerament comença a passar.

13.5. Afavorir els ajuts de transport al PAS i el PDI, ampliant-lo a estudiants i treballadors subcontractats de la UAB i, en sintonia amb allò votat al Claustre del passat desembre 2011. Promoure la millora dels serveis de transport de la universitat que connecten amb l’estació de RENFE durant les hores puntes.

Les retallades que afecten a tots els treballadors/ es de la universitat incorporades a la la llei de pressupostos i d'acompanyament constitueixen un atac frontal a la autonomia universitària i a les condicions de treball. Si governem no les aplicarem i per tant tothom rebrà la seva paga extra integra, es compliran els acords i convenis referits a les retribucions en cas de malaltia, jubilació, etc. Posarem els serveis jurídics, comunicatius i de mobilització de tota la comunitat universitària al servei de la defensa de la UAB  i per fer front a les pressions de la Generalitat.